onsdag 10 november 2010

En oväntad semester Del 2.

Nuläget i Kina är följande.


Jag har fått mitt ryska visum och därmed tillåtelse att komma in i Ryssland.  Igor på den Ryska ambassaden var en torftig men tillmötesgående man. På ett dygn hade han ordnat ett nytt visum till mig. Detta är enligt säkra källor väldigt snabbt då ryska myndigheter har ett rykte om sig att ta lika lång tid på sig som de kinesiska. Jag antar att det hjälpte att jag har diplomat/tjänstepass och ett brev från Svenska ambassaden i Beijing. Ännu en gång har jag mött en hjälpsam Igor.

Igor is the shit!!!

Efter att hämtat ut mitt pass på Ryska ambassaden gav jag mig direkt till det kinesiska visumkontoret, IGEN. Hade även denna gång ont i magen när jag gick in genom dörrarna. Jag hade förberett mig med mitt provisoriska pass, passkort, flygbiljett, registrering från polisen, polisanmälan på gamla passet och en ifylld visumansökan (mycket att tänka på). Inte ens denna gången klarade jag mig utan en anmärkning. Det första jag fick göra när jag kom fram till kassan var att skriva om hela min visumansökan. Jag hade skrivit med fel blå färg på pennan. Kineser!!! Men sen fick jag äntligen lämna in passet. Blev lovad att mitt visum för att lämna Kina skulle bli klart nästa tisdag. Tur var väl det, för på tisdag kl.16.00 sätter jag mig på planet mot Moskva och mot Christian. Längtar!

Efteråt var jag helt slut. Kändes som att all oro som jag haft de senaste dagarna bara släppte och jag blev så trött, så trött... Då var det skönt att möta upp en fin vän. Krypa upp i den sköna fotöljen på "Lilly nails" och njuta av en massage för 30 kr.

Fina Ditte som verkat som psykolog och ekonomisk finansiär åt mig de senaste dagarna.

Njuter denna morgon av utsikten från Annas och "min" lägenhet.

Njuter också av vetskapen av att det nu inte finns något mer för mig att göra än att invänta tisdagen.

5 kommentarer:

  1. Härligt att du är på G, och omgiven av fina vänner. Snart är det jul!!!!!
    Kram från Nitta

    SvaraRadera
  2. Var det en kommentar från dig mamma för att påminna mig om julklappsinköp??? Jag har förstått att du vill ha en väska. Du behöver inte påminna mig. =) Kram Karolina

    SvaraRadera
  3. Åh vad det var mysigt att prata med dig idag!!! Längtar så efter Moskvaresan och få träffa dig/er live! Stor stor kram

    SvaraRadera
  4. Nej, jag tänkte närmast på att då får vi träffa dig. Det är fortfarande 300:- till en person som gäller. Den snygga bruna mullberryväskan betalar jag själv. puss från mamma

    SvaraRadera
  5. Så skönt att det börjar lösa sig Karolina!! SOm du skrev, då får du bara pusta ut, hålla tummarna och njuta av de sista dagarna nu!
    Ha det gott och hälsa Beijing!
    Kram från Åsa i Oslo

    SvaraRadera