tisdag 31 maj 2011

Kärt återbesök i Berlin

Helgen som gick hälsade jag på min gamla skola i Berlin. Ett härligt och roligt återbesök och många fina minnen kom upp igen. Några som också var intresserad av skolan var kronprinsessan Victoria och hennes Prins Daniel. Det var riktigt kul att se, träffa och prata med dem. De var fantastiskt trevliga och prins Daniel var väldigt ödmjuk och kändes som en helt vanlig kille. Vid ett tillfälle pratade jag med dem. Den konversationen löd så här. (samtalet skedde strax efter som Victoria hade hållt sitt tal tillsammans med Daniel)

Christian:  -Vilka fina tal ni höll!

Victoria och Daniel:   -Hej, tack så mycket. 

Christian:  -Jag heter C. och arbetade förra året på svenska skolan i Berlin. Just nu är jag på svenska skolan i Moskva. Ni har möjligen inte planer på att komma till Moskva snart?

Victoria:  - Tyvärr inte just nu. Men det var länge sedan jag var där så vi kanske ska planera in en resa dit.     (Victoria ler stort mot Daniel.)

Christian   - Ja, gör det, ni är då väldigt välkomna till vår skola.

Victoria och Daniel - TACK, det gör vi jättegärna.

Daniel  - Hur är det att bo i Moskva?

Christian  - Väldigt spännande och roligt. Men också ganska annorlunda.

Daniel  - På vilket sätt är det annorlunda?

På denna fråga svarade jag ganska utförligt.

Victoria  - Det låter ju väldigt spännande och kul.

Just vid detta tillfälle kommer Victoriaförsamlingens präst och ville prata. Och tur var väl det, annars hade vi säkert stått där och pratat i flera timmar. :)

Poliserna utanför skolan i väntan på kungligheten.
Kungligheterna har nu anlänt. 180 personer var inbjudna.
Victoria och Daniel i mitt gamla klassrum med mina gamla elever. Här svara dom på elevernas frågor.
Efter frågestunden var det dags för gruppfoto!
Victoria håller tal och "mina" barn ska snart sjunga.
Jonas och jag firar att allt gått bra. Det är Jonas som är extremt lång och inte jag som är kort. :)
Här kommer en länk till en tysk tv - nyhetskanal. De visar Kronprinsessans besök på skolan.  http://www.youtube.com/watch?v=ZgHxfEL3TQE

5 kommentarer:

  1. Vad roligt! Du har säkert fått dem intresserade av ett besök i Moskva och på Svenska Skolan där.
    Ha de´!

    SvaraRadera
  2. Nihao!
    Så roligt, både att besöka fd arbetsplats och att det råka vara besök just den dagen : )
    Jag minns tydligt en dag hösten 2005, svenska skolan i Beijing och vi fick besök av Kronprinsessan Victoria : )
    Även jag fick ett samtal med henne och en go kram....

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att se att du sköter dig så bra, Christian.
    Men jag hade, om jag ska vara ärlig, faktiskt inte väntat mig något annat!!!!!
    Kram från svärmor

    SvaraRadera
  4. Åh brorsan, det här är stort! kram Kinga

    SvaraRadera
  5. Roligt att se ock läsa om ditt besök i Berlin.
    Det måste ha varit ett kärt återseende både för dejChristian ock för dina "gamla"elever ock att dessutom få en pratstund med Sveriges blivande
    regent,kronprinsessan Victoria ock hennes gemål.
    Vem vet kanske du ock Karro få tillfälle att korka upp den ryska champagnen ock hälsa dom välkomna till Moscow.
    Kramar fr.mor ock far

    SvaraRadera