lördag 2 april 2011

Curling!

Curling är en stensport som spelas på is med tunga stenar. Banan är 45,5 meter lång och cirka 4,5 meter bred och stenen får väga upp till 19,96 kilo. Sporten har utövare i omkring 40 länder, varav Kanada är det största, med omkring en miljon curlingaktiva. I Sverige finns cirka 5 000 registrerade curlingspelare.

Namnet "curling" härstammar från engelskan och betyder rotation. Ordet beskriver stenens väg över isen.

Om ni som vi (igår) inte tidigare testat denna sport så kan vi numera varmt rekomendera den. Igår åkte vi i personalen iväg till ett "is-palats" och curlade. Lite svårt i början men SÅ ROLIGT!!!
 

Enda sporten där man får ropa -SOPA till sina lagkamrater.


Vissa stod hellre vid den varma fläkten...

Efteråt blev det mat.
Någon annan som har testat denna sport?

5 kommentarer:

  1. Jodå! Sportig som jag var/är ägnade jag mig åt curling på 70 talet. Antar att det är samma sport idag. Visst var det roligt, men ack så kallt i alla ishallar. Tur man var ung och tålig på den tiden. Nu är jag ju något äldre...
    Kramar och många hälsningar

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Nej, aldrig har jag provat den "sporten" men vi hade en variant när jag gick i skola, med en lång filtmatta??? och en "sten" sak som vi använde...

    Låter som en rolig personalaktivitet : )
    Här i Beijing hade vi en aktivitet i veckan som bestod av småmat och dryck i en Hutongbar nära skolan....
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Curlingförälder är väl det närmsta curling jag kommit, men det skulle vara kul att testa.
    Kram på er från Nitta

    SvaraRadera
  4. Har inte testat men skulle gärna göra det! Ser kul ut!
    För några dagar sedan blev Sveriges damer världsmästare i curling genom att slå just Canada i finalen! I december tog de EM-guld och 2010 OS-guld! Så visst är Sverige ganska ledande inom den sporten just nu!! :-)

    I Oslo hade vi After Work på en Irländsk pub! Mycket mat, prat, dricka och biljard!! (Som också kan kallas sport...;-))
    Kram från Åsa

    SvaraRadera
  5. Det har jag!! En gång för längesedan tillsammans med kollegor. Svårt men kul. Sedan har jag också tittat på curling live i Jönköping. Det var inte lika kul.
    kramkram Matilda

    SvaraRadera