lördag 17 september 2011

Förberedelser inför Moskva marathon

Idag var det dags att ta sig till den del av staden där man måste hämtar ut sin nummerlapp inför morgondagen lopp. Jag hade mentalt förberett mig på hur man på ryskt vis gör detta.  Här följer en redogörelse:

När jag kom in möttes jag av en deltagarförteckning. Jag hittade mitt namn fort och enkelt.
Bakom denna dörr måste ryssarna gå för att få ett intyg att de är friska för att kunna springa. Utländska löpare behöver inte det. Det kostar 300 rubel och det är en kvinna som bara tittar på dig och sedan får du betala dessa svarta pengar till henne

Det första jag gjorde var att ställa mig i denna kö. Här fick jag en lapp som jag skulle ta med mig...

...till denna dam. Av henne fick jag yttterliggare två lappar. En som berättigade mig till en t-shirt och den andra som jag skulle ta med mig...

...till nästa tjej. Av henne fick jag nu till slut min...

... nummerlapp.

Förra årets Stockholm Marathon tog det 10 minuter att hämta ut sin nummerlapp. Här tog det 2 timmar. Ja, nu återstår bara del två av äventyret - morgondagens 42 km.

6 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj! Vad hurtigt att springa matathon!
    Vi håller tummarna och ser fram emot en redogörelse så småningom.
    Många hälsningar till er båda.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag blir imponerad av ditt tålamod. Hoppas du får en bra tid i morgon och att du inte tar ut dig för mycket. Jesper sprang en mil i dag på 41 minuter. Han hade mer ork då han missbedömde avståndet. Trodde det var tre km kvar när det bara var en. Så kan det gå. Lycka till!!!!! Svärmor

    SvaraRadera
  3. wow, good luck : )
    Marathon, de ju jättelångt....häftigt!

    SvaraRadera
  4. Stort LYCKA TILL Christian!
    från din mor ock far.
    Synd att vi inte kan möta upp dej vid mållinjen!

    SvaraRadera