söndag 12 december 2010

Julbord i kvartira 47 och Lusse på Norska ambassaden!

Jag (Karolina) sitter här i vår lägenhet som idag stinker av kål. Vi hade nämligen julbord här igår och jag "impade" lite på Christian och lagade kålpudding som de alltid hade på sitt julbord när han var liten, därav kållukten. Är det någon som vet hur man får bort den??? Christian bidrog med fantastiskt goda köttbullar. Sen lagade vi gemensamt Janson, ägghalvor med röra, skinka, lax, rödbetssallad mm. Vi bjöd över vår granne/rektor Göran. Så Mumsigt och mysigt! Tyvärr så råkade jag radera alla kort. Suck!

Idag har vi varit på Norska ambassaden o lussat. Vilken ambassad och vilka människor (norrmännen alltså)!!! Vi kom lite tidigare eftersom att Christian skulle spela piano. Vi blev mötta av en trevlig norsk man som vi senare förstod var den norska ambassadören. Han bjöd in oss att gå runt och titta på ambassaden. Vi tar honom på ordet och börjar gå runt. Då visar det sig att ambassasörsparet också bor där adventsgudstjänsten ska vara. Så där går vi runt bland privata fotografier och möbler och tittar, medans att ambassadören går runt och tänder lampor och hans fru ställer fram kakor (Marte! Om du läser detta så vill jag bara säga att jag nu är beredd att hålla med Ing-Marie om att den norska "överheten" är lite mer folklig än den svenska). Advenstgudstjänsten var stämningsfull, den norska sjömansprästen väldigt bra, barnen sjöng lika fint som igår och kakbordet var gediget!!! Undra om det kommer att vara lika hemtrevligt imorgon när det är Svenska ambassadens tur att ha lucia-mottagning!?


Christian kollar in de privata fotografierna!

Ett av de mindre privata korten!


Luciatåget gör sig redo för att gå in.

Imponerande balsal!





När jag nu skriver detta blogginlägg själv så måste jag ta chansen och skriva att jag är så stolt och imponerad över Christians pianospelande. Känns så mysigt att sitta och lyssna och veta att han som spelar så bra där framme vid pianot är min sambo!!! Han är just nu på Svenska ambassaden och övar inför morgondagens framträdande.



Min pianist!!! =)

Hoppas att ni har en fin söndag där ute. Jag ska tillbringa kvällen framför datorn medans att Christian är på hårdrockskonsert med det gamla 80-tals bandet WASP. Håller tummarna för ett blogginlägg om detta senare i veckan.

Kram Karolina

4 kommentarer:

  1. Goderafton,goderafton både herre o fru....
    Roligt att få se ock läsa om ert Lussefirande.
    Fantastiskt fint.Det är en tradition som både
    barn ock äldre gillar.Nu känns det verkligen att julen snart är här.
    Snart ses vi-ock då kommer tomten!!!
    Kramar fr.oss i Traryd.

    SvaraRadera
  2. Ni gör succé på ambassaderna i Moskva! Kul att läsa om era förehavanden.
    Kållukten är svår att få bort, men vet man att lukten kommer från kålen så kan man härda ut. Det kunde varit värre!!!!
    kram från Nitta

    SvaraRadera
  3. Vad mycket roligt ni är med om! Och jag håller helt med dig, norrmän är lättsamma. ( Är ju själv halvnorska...)
    Lycka till med dagens Luciatåg på Svenska ambassaden!
    Tänker på er!
    Bosse hälsar!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej på er..
    (mamma Åse och resten av släkten på den sidan får ursäkta min kommentar, menar inget illa...)

    Norrmän kan säkert vara lättsamma och högheterna är mer mänskliga.. Det tyckte jag också innan jag flyttade hit och några har jag träffat på! Men det är SVÅRT att komma in i Norge.. De flesta håller på sitt och de sina.. De är faktistk värre än Ulricehamnare! I alla fall i en storstad som Oslo!
    ..och framför allt, de har inte alls den arbetsmoral som vi svenskar har! Jag längtar hem och blir nog inte kvar så länge till i Norge! 2 år räcker nog!

    Härligt med julbord! Det längtar jag också hem till!! Pinnekjött som man äter här i Norge, är inget för mig, men smakat det har jag!
    Kanske vi ses i juletid! Jag kommer vara i Ulricehamn 22-2 januari!

    Kramar från KinaÅsa nu i Oslo

    SvaraRadera